השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
שבת, יוני 21, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

לבטל את פרס ישראל ודי

גם אם יותר נשים יזכו בפרס ישראל, הן יגיעו מהמעמדות הפריבילגיים של החברה הישראלית, כמו הגברים. לא לכך התכוונו הוגי הפרס, ולכן יש לבטל אותו

דני גוטוויין ❘ דני גוטוויין
06.03.18
| מגזין
תמונה ראשית : אהרון מסקין מקבל את פרס ישראל, 1960

אהרון מסקין מקבל את פרס ישראל, 1960


משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


הפיכתו של פרס ישראל לאתר רשמי של הדרת נשים מעורר מחאה ותביעה לתיקון. דווקא משום שלא היה מתוכנן, חושף עיוות מגדרי זה בצורה בהירה את אופן פעולתם של מנגנוני הכוח הגלויים והסמויים בחברה הישראלית ואת האופן שבו הם מכוננים ומשמרים את אי-השוויון בצורותיו השונות. במובן זה, המאבק לצדק מגדרי, הוא חלק מן המאבק לצדק חברתי בכלל.

אלא שדווקא משום כך, יש לתת את הדעת לכך שעצם חלוקת הפרס היא אמצעי לנרמולו והעמקתו של אי-השוויון בישראל.

אולי יעניין אותך גם:

״ח״כים אמרו שאברה לא נחשב חטוף. הגישה הייתה ׳הבן שלכם עבר לעזה מבחירה, תתמודדו׳״

חמש אחרי המלחמה

"עוצמת ההרג וההרס במלחמה כל-כך גדולה שגם מתנחלים הגיעו לשבור שתיקה"

אהרון מסקין מקבל פרס

אהרון מסקין מקבל את פרס ישראל, 1960


  • פרס ישראל הישנה: מועדון הגברים הלבנים מחלק כיבודים לעצמו
  • שפנפנות ולימוזינה – מסיבה עם חתן פרס ישראל גיל שוויד

מעצם טיבו, פרס ישראל מכוון לשמר את היחסים ההיררכיים בחברה הישראלית. דבר זה בולט כאשר רוב מוחלט מבין הזוכים בו הם גברים, אך הוא ימשיך להיות מנגנון הדרה חברתי גם כאשר יותר נשים יזכו בפרס, שכן כמו הגברים, גם הנשים הזוכות תגענה בהכרח מבין החלקים היותר פריבילגים בחברה הישראלית.


לכן, כל עוד ממשיכים להעניק את פרס ישראל, חובה לתבוע שוויון מגדרי – ואחר – בחלוקתו. ואולם, הואיל והתביעה לשוויון מגדרי היא חלק מן המאבק לשוויון בכלל בחברה הישראלית, הרי שמי שמעוניין בשינוי חוקי המשחק המכוננים את יחסי הכוח הקיימים, צריך לתבוע את ביטולו של פרס ישראל.

שימור היסוד ההיררכי-פריבילגי – ובעיקר המעמדי – הוא מהותו של פרס ישראל. כשני שלישים מהפרסים ניתנים עבור הצטיינות בתחומי מחקר אקדמי, או שלוחותיו. לאור אי-השוויון המובנה בחינוך בישראל כחלק מהפרטתו, ברור כי מרבית מי שיהיו מועמדים או מועמדות לפרס יגיעו מן השכבות שיש ויהיו בידיהן אמצעים כלכליים לקנות את ההשכלה – שזו משמעותו המקורית של המונח 'לרכוש השכלה' – בתחומים הרלוונטיים.

כלל זה נכון, כמובן, גם לגבי חברי וחברות הוועדות המחלקות את הפרס, שבאים בהכרח מאותו רקע חברתי. כלומר, למרות יומרתו הכל-ישראלית, מרבית הקטגוריות של פרס ישראל נועדו לחלוקה בקרב מועדון בעלי היכולת, כדי להעניק להם יוקרה המטשטשת את הגורם המאפשר את הצטיינותם – הכסף.

צילום: יעקב סער, לע"מ

נעמי שמר זוכה בפרס ישראל, 1983. צילום: יעקב סער, לע"מ

הטענה הרווחת כי הפרס ניתן לבעלי הכישרון מתעלמת מן העובדה כי בפועל הפרס ניתן, ועוד יותר מכך יינתן בעתיד, בעיקר לבעלי הכישרון מבין בעלי הממון. כחלק ממדיניות ההפרטה בעלי הכישרון ממשפחות דלות הכנסה אינם נהנים מהזדמנות ראויה – ומובן שלא מהזדמנות שווה – לפתח את כישוריהם, וכך נשללת מהם מראש האפשרות להיות מועמדים לפרס.

כשפרס ישראל נוסד ב-1953 מטרותיו היו שונות, אך לאחר שבהדרגה הוא הפך לאמצעי להכשרת מנגנוני אי-השוויון המעוותים את דמותה של החברה הישראלית, הגיע הזמן לביטולו. כך יילך פרס ישראל בדרכם של מצעד צה"ל ופסטיבל הזמר והפזמון. גם המצעד וגם הפסטיבל היו בעבר מסימניו של יום העצמאות, אך משאיבדו את הטעם שהביא להנהגתם, או אף שירתו את ניגודו, החברה הישראלית לא נרתעה מביטולם.

צילום: משה מילנר, לע"מ

גם הוא בוטל. מצעד צה"ל. צילום: משה מילנר, לע"מ

נראה, כי דווקא בזמנים הללו, ביטולו של פרס ישראל על רקע הדרת נשים יתרום למאבק לשוויון הנשים ולשוויון בכלל, יותר מאשר מאמץ להבטחת מקומן של נשות המעמד הפריווילגי במנגנון חלוקת השלל שהתמסד בפרס זה.

ומה במקום פרס ישראל? הואיל ואי השוויון הופך לאתגר החמור ביותר המאיים על החברה הישראלית, ראוי יהיה להקדיש את מוצאי יום העצמאות לפסטיבל של יוזמות להגדלת השוויון לכל סוגיו בישראל, פסטיבל שישרטט את דמות החברה שראוי שנהיה.

[mc4wp_form id="1006521"]



הסיפורים החמים

חם

שנה להיעלמות היימנוט קסאו. האב: "היימנוט נחטפה". המשטרה: "כל העדויות נבדקו. אין סימוכין לחטיפה"

החברה הערבית

אחרי חמש שנים השופטת בתביעת ההרוג בפינוי אום אל-חיראן מציעה פשרה חריגה 

חברתי

״ח״כים אמרו שאברה לא נחשב חטוף. הגישה הייתה ׳הבן שלכם עבר לעזה מבחירה, תתמודדו׳״

הכי חםבטוויטר

[jnews_widget_tiktok compatible_column_notice="" column="3" row="3" hover="zoom" button="המקום" open="true"]

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish