השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום חמישי, אוגוסט 14, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

סבתא, את האפליקציה של ביטוח לאומי כבר הורדת?

אבל מה עם מי שבאמת צריך את זה?

צפריר בשן ❘ צפריר בשן
05.11.15
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


בטח שמעתם או ראיתם את הקמפיין החדש של המוסד לביטוח לאומי, שבמסגרתו איש נורא מצחיק מנהל דיאלוג עם עצמו ומסביר שעכשיו אפשר לפנות לביטוח הלאומי באמצעות האינטרנט. נכון, האיש הנורא מצחיק הוא מזרחי. נכון, האיש הנורא מצחיק גם משחק מובטל שהאפיון המרכזי שלו הוא עצלות בלתי נתפסת.

בואו לא נדבר על המובטל כמו שהביטוח הלאומי אפיין אותו בעבורנו: מזרחי ועצלן. בואו נניח שאני סלחן וקליל עם חוש הומור מצוין, ונדלג על הניחוחות שעולים מהקמפיין הזה. במקום זה, בואו נדבר רגע על מיצוי זכויות ועל מי בעצם ממצה את זכויותיו.

אולי יעניין אותך גם:

״ח״כים אמרו שאברה לא נחשב חטוף. הגישה הייתה ׳הבן שלכם עבר לעזה מבחירה, תתמודדו׳״

חמש אחרי המלחמה

"עוצמת ההרג וההרס במלחמה כל-כך גדולה שגם מתנחלים הגיעו לשבור שתיקה"

  • שכול? פציעה? חפשו מי יעזור לכם (כי זאת לא תהיה המדינה)
  • עבודה יש, פרנסה אין. ככה נראים החיים בשכר מינימום
  • יהודים וחתולים מסרבים להיות אויבים

האתר של המוסד לביטוח לאומי נראה מרשים: הוא נגיש, הוא מוגש במגוון רחב של שפות, הוא כולל שירותים רבים ומידע רב ערך, הוא אכן מאפשר להגיש תביעות למגוון קצבאות, ובהן דמי לידה, דמי אבטלה ותביעה לקצבת נכות כללית. באתר גם מציינים כי בעתיד יהיה אפשר להגיש עוד תביעות לסוגים נוספים של קצבאות.כל הכבוד. אבל.

איך מקלקלים מסיבה? נכון, מצטטים את מבקר המדינה (אני מתנצל, אבל לפעמים אין ברירה).


"בחינה מצומצמת וחלקית של שיעורי אי-המיצוי בארבעה תחומים שנבדקו העלתה כי זכויות כספיות בשווי של לפחות כ-300 מיליון ש"ח לא הועברו כנדרש לזכאים לכאורה: כ-80 מיליון ש"ח נגבו על פי אומדן בט"ל ביתר כדמי ביטוח ממבוטחים שעבדו אצל יותר ממעסיק אחד; כ-84.6 מיליון ש"ח נגבו על פי אומדן בט"ל ביתר כדמי ביטוח משכירים המקבלים קצבת זקנה; כ-100 מיליון ש"ח לא הועברו לזכאים לקצבת אבטלה; וכ-35 מיליון ש"ח לא הועברו לזכאיות לקצבת דמי לידה. נוסף על כך, על פי הערכות בט"ל, אשר שנויות במחלוקת מול צה"ל, כ-670 מיליון ש"ח לא הועברו לזכאים לגמלת מילואים. אם כוללים בחישוב את נתוני אי-המיצוי של גמלת המילואים, על פי הערכות בט"ל, אזי שווי הזכויות הכספיות שלא הועברו כנדרש לזכאים לכאורה הוא כמיליארד ש"ח".

(דו"ח מבקר המדינה 65ג, 2015)

מה בעצם אומר המבקר? שביטוח לאומי גובה יותר מדי כסף, בעיקר מאנשים שעובדים ביותר ממשרה אחת (בדרך כלל לא מדובר במנכ"לים ויושבי ראש, אלא באנשים שמשכורת אחת שלהם לא מספיקה לקיום) ומקשישים, ולא מעביר כסף שהוא חייב לרבים מהמובטלים, היולדות והמילואימניקים.

איור: הילית שפר

"על משרד הרווחה לקבוע כללים ושיטות שינחו את העו"סים במחלקות הרווחה כיצד לסייע למטופליהם למצות את זכויותיהם, וראוי כי הוא יספק להם כלים מתאימים למילוי משימה זו. נוסף על כך, ראוי כי משרד הרווחה יבחן עם הרשויות המקומיות את הדרכים לרכז תקציבים ולפרוש ביעילות מרכזים למיצוי זכויות ברחבי הארץ. מוצע כי בשלב הראשון יופעלו המרכזים ברשויות מקומיות שחלק ניכר מאוכלוסייתן חי בעוני. גם משרד הבריאות נדרש לבחון כיצד אפשר לרכז משאבים להנגשת מידע על זכויות, ולקבוע את הדרכים היעילות להנגשתו. כמו כן ראוי כי הוא יקבע את הפעולות המינימליות שעל בתי החולים וקופות החולים לבצע להנגשת מידע על זכויות, בייחוד לנוכח המשאבים המוגבלים העומדים לרשות מערך השירות לעבודה סוציאלית בבית החולים או בקופת החולים למשימה זו".

(דו"ח מבקר המדינה 65ג, 2015)

מה אומר המבקר? הוא אומר שהמדינה צריכה לשלוח אנשים, אנשי מקצוע. כאלה שיודעים לעזור למי שזקוק לעזרה, ולהנגיש בעבורו את המידע על זכויותיו בביטוח הלאומי, מידע שעלול להיות מסובך מאוד. הדברים האלה נכונים במיוחד בכל הקשור לאוכלוסיות מוחלשות: קשישים, עניים, חולים. אנשים שלא פעם הגישה שלהם לאינטרנט מוגבלת עד לא קיימת. אנשים שאולי יגחכו למשמע הקמפיין הנורא מצחיק של ביטוח לאומי, אבל לעולם לא יוכלו להשתמש במידע שהקמפיין הזה מנסה להביא לפתחם.

"על בט"ל לסיים להטמיע מודל שירות יעיל בסניפים, שיביא לידי הגדלה של שיעור מיצוי הזכויות בקרב הפונים אליהם, ולמצוא את הדרכים להגדיל את שיעור מיצוי הזכויות בקרב אזרחים הפונים למוקד התמיכה הטלפוני".

(דו"ח מבקר המדינה 65ג, 2015)

מה שהמבקר אומר, בסופו של דבר, או שמא בתחילתו, זה שהשירות בביטוח לאומי לא מספיק טוב. מי שיודע איך כותבים ביקורת יודע שהמבקר מעודן. מי שניסה להגיע לסניף של הביטוח הלאומי או להשיג את הביטוח הלאומי בטלפון (זה המקום לצחוק קצר וחנוק), יודע שהמבקר רחמן בן רחמן.

למלא טפסים באינטרנט? כמה סבים וסבתות אתם מכירים שיודעים למלא טפסים באינטרנט? כמה נכים בפריפריה ממשפחות נזקקות אתם מכירים שבודקים זכויות באפליקציה? לאנשים האלה הטכנולוגיה לא עוזרת. האנשים האלה צריכים שמישהו ירים את הטלפון כשהם מתקשרים. האנשים האלה צריכים עזרה בסניפים של הביטוח הלאומי. הם צריכים ששעות הפתיחה של הסניפים יהיו ארוכות יותר.

והבעיה היא, שככל שארגון משכלל את מערכות השירות האוטומטיות שלו, כך הוא משקיע פחות ופחות בבני אנוש שמספקים שירות. וכך, באיזה מעגל דרוויניסטי חסר רחמים, מי שזקוק לשירות יותר מכל, מקבל שירות פחות ופחות. זה נכון בחברות הסלולר והטלוויזיה הרב-ערוצית, זה נכון ל-1,001 ספקי שירותים ומוצרים: טלוויזיות ומזגנים, גז וחשמל, דואר וקופת חולים ועוד ועוד. המענה האנושי נעלם לטובת אינטרנט ומכונות. ומי שלא מחובר לאינטרנט? מי שלא שומע מספיק טוב? מי שלא מסוגל להגיב למענה הקולי תוך שלוש שניות? מי שלא מסוגל למלא טופס תביעה בביטוח הלאומי?

שיסתדר לבד.



הסיפורים החמים

חם

שנה להיעלמות היימנוט קסאו. האב: "היימנוט נחטפה". המשטרה: "כל העדויות נבדקו. אין סימוכין לחטיפה"

החברה הערבית

אחרי חמש שנים השופטת בתביעת ההרוג בפינוי אום אל-חיראן מציעה פשרה חריגה 

חברתי

״ח״כים אמרו שאברה לא נחשב חטוף. הגישה הייתה ׳הבן שלכם עבר לעזה מבחירה, תתמודדו׳״

הכי חםבטוויטר

[jnews_widget_tiktok compatible_column_notice="" column="3" row="3" hover="zoom" button="המקום" open="true"]

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish