השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
שבת, אוגוסט 16, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

מול התאווה האנושית לעושר, כוח וסיפוק עמדו רק כמה ילידים עם מנחות שלום, פנינים ועלי קוקה

כשקורטס פגש את מונטזומה

דויד פרץ ❘ דויד פרץ
08.11.15
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


"הוא הגיח בריקוד מעל פני המים/עם ספינותיו ואקדחיו /

מחפש את העולם החדש / את ארמון השמש שבעיניו"

(ניל יאנג, Cortez The Killer"")

בדיוק היום לפני 496 שנים הרנאן קורטס "הרוצח" – כובש, מרדן והרפתקן חסר רחמים – העמיק אל תוך מעבה העולם החדש עם חבורה קטנה של כ-600 לוחמים ספרדים חמושים ברובים. בדרך הם אנסו, שדדו, ורצחו מספר בלתי נתפס של ילידי אמריקה שנקרו בדרכם. רק בעיר צ'וצ'ולה הגיעו ממדי הטבח הספרדי ל-15-30 אלף מתושבי העיר. הסיבה לטבח? המתרגמת של קורטס שמעה שמועה שאנשי העיר מתכננים לרצוח את הספרדים בשנתם.

ב-8.11.1519 ראו קורטס ואנשיו לראשונה את עיר הבירה של מלכות האצטקים – טנוצ'יטיטלן. העיר, אשר היתה בנויה בקרב מעגל הרי הגעש שסביב עמק מקסיקו, הדהימה את הספרדים. בעבור כל אלה שיצאו לעולם החדש עם הרצון למצוא את "אלדורדו", העיר מהאגדות שכולה זהב, זה נראה כרגע שבו הפנטזיות הפרועות ביותר התגשמו. הספרדים, המרופטים מתלאות המסע וההרג, הביטו בעיר הנוצצת ושאלו אחד את השני אם הם חולמים. כיצד האל (הקתולי, כמובן) הרשה לכופרים חסרי הדת לבנות את העיר המדהימה ביותר בעולם.

התשובה שלהם היתה ברורה: האל הרשה לילידים לבנות את העיר כדי שהם, שליחיו, יוכלו לחמוד אותה ולזכות בה כפרס על אדיקותם בעולם הזה.

אולי יעניין אותך גם:

״ח״כים אמרו שאברה לא נחשב חטוף. הגישה הייתה ׳הבן שלכם עבר לעזה מבחירה, תתמודדו׳״

חמש אחרי המלחמה

"עוצמת ההרג וההרס במלחמה כל-כך גדולה שגם מתנחלים הגיעו לשבור שתיקה"

מונטזומה, מלך האצטקים, קיבל את פניו של קורטס על ה"דרך הגדולה" שהוליכה אל מה שהספרדים יכנו מאוחר יותר "ונציה של המערב", טנוצ'יטיטלן. עד כמה שזה יישמע מפתיע, ככל הנראה העיר הגדולה ביותר בעולם באותו הזמן.


זה היה רגע מכונן. בבוקר 8.11.1519 נפגשו שתי תרבויות אנושיות שחיו בבידוד אטלנטי אחת מהשנייה. זה היה הרגע המדויק שבו העולם החדש התגלה באמת, מעבר למפה ולטריטוריה, המפגש היה רגע היסוד של הקולניאליזם המודרני. הרגע שבו התאווה האנושית  לעושר אגדי, כוח אין סופי וסיפוק כל רצון וגחמה, נתקלה באפשרות ליישום הלכה למעשה. בין תאוותו של קורטס והעולם המערבי כולו להיכנס בשערי גן עדן על פני האדמה, עמדו רק כמה ילידים שנאספו  סביב מלך אציל עם מנחות שלום, פנינים ועלי קוקה.

זה היה גם הרגע שבו ציבליזציה אנושית פגשה ציבליזציה אנושית אחרת שהושיטה לה יד, ומיד התחילה בשעבודה ובהשמדתה.

***

בגיל 21 ידעתי מה זה קולניאליזם משיעורי גיאוגרפיה על העולם השלישי, אבל את מלוא משמעותו האיומה והמדממת של המונח הבנתי כשקניתי את דיסק ההופעה החיה של ניל יאנג משנת 1991 – WELD. את הדיסק השני פותחות כעשר דקות של רעד בלתי פוסק, כשיאנג מתאר בקולו ובגיטרות את המפגש בין קורטס למונטזומה. "Cortez The Killer" נקרא השיר. איזה שיר…

המלים הפשוטות והמסתוריות כאחת, מתארות מורכבות נדירה לשיר פופולרי. ההצגה של שתי תרבויות דרך תיאור המפגש בין שני מנהיגים, שבתה את דמיוני וטלטלה אותי במנהרת הזמן הרחק אל רגע המפגש ההיסטורי כפי שחוויתי בשיר ההוא, בדרך ששום שיעור היסטוריה או סרט לא עשו.

די ברור באיזה צד יאנג נמצא. הוא מלא הערצה לאצטקים ולמבנים שהם יצרו. האצטקים מתוארים כתרבות שהמלחמה לא היתה ידועה ביניהם, והשנאה היתה רק אגדה רחוקה. הם עובדים כקולקטיב להשגת מטרותיהם. אפילו את קורבנות האדם שהאצטקים הקריבו לאלוהיהם, הוא מבין דרך היכולת שלו לראות את תרבותם כמכלול – העלאת הקרבנות היא המחיר שהתרבות הזאת צריכה לשלם, כדי שהשאר יוכלו להמשיך.

שנים רבות תהיתי על החורים הגדולים שיאנג משאיר בסיפור השיר. הוא מתחיל בתיאור רגע המפגש בין קורטס למונטזומה, לאחר מכן הוא הולך אחורה ומתאר את הציבילזציה של האצטקים. ואז, במקום לעסוק בתוצאות המפגש, בבית האחרון עובר יאנג לתיאור מישהי שחיה שם, ואוהבת אותו עד היום, אבל הוא אינו יודע כיצד ואיך הוא איבד את דרכו.

לקח לי שנים רבות להבין את המורכבות בעמדה של יאנג. כצאצא של הכובשים והמשעבדים, הוא מבין את ההרס והזוועות של אבות אבותיו שהגיעו בעקבות קורטס לאמריקה והצמיתו כמעט כליל את ילידיה. אך יאנג גם מבין שיש דרך להתחיל ולתקן. וההיסטוריה של התיקון מתחילה בתיאור העוולות.

הדבר המפעים ביותר בשיר של יאנג הוא שאינו מתאר את זוועות התנגשות הציביליזציות במלים. את זה הוא משאיר לסולו הגיטרה שלו.

לרוב העיסוק באנשים שמנגנים על חתיכת עץ ועליה כמה מיתרי מתכת מחוברת למגברים רועשים, הוא לא יותר מתחרות סרת טעם ותכלית שנועדה לפתור את השאלה מי המאונן המהיר ביותר בעולם. אבל יש קטעי סולו גיטרה שהם התגלות והארה. זהו בדיוק סולו הגיטרה של יאנג בשיר הזה.

יאנג תמיד ניגן על גיטרה חשמלית כאילו עוגנים חלודים קשורים לאצבעותיו. בשיר הזה הוא מגיע לנקודה אלכימית, שבה נשמתו המיוסרת והמותכת הופכת לזהב אצטקי דרך מתיחתם של מיתרי המתכת. בסולו אטי ורוטט מתאר יאנג מאות שנות רצח, הרג, נהרות דם זורמים ובעיקר נותן קול לזעקת קורבנותיו אילמי החרב וסכורי הפה המדמם, של קורטס. איזה רוצח, הוא חותם. 

בסולו הגיטרה שלו יאנג מנכיח בעוצמות את מה שהתרבות המערבית כל כך טובה בו, טשטוש העובדה שזהב אבות הזורם בעורקיו של אחד, הוא לא יותר מאשר עירוי דם קולח וניגר מחיי אלפי ילדים אחרים.



הסיפורים החמים

חם

שנה להיעלמות היימנוט קסאו. האב: "היימנוט נחטפה". המשטרה: "כל העדויות נבדקו. אין סימוכין לחטיפה"

החברה הערבית

אחרי חמש שנים השופטת בתביעת ההרוג בפינוי אום אל-חיראן מציעה פשרה חריגה 

חברתי

״ח״כים אמרו שאברה לא נחשב חטוף. הגישה הייתה ׳הבן שלכם עבר לעזה מבחירה, תתמודדו׳״

הכי חםבטוויטר

[jnews_widget_tiktok compatible_column_notice="" column="3" row="3" hover="zoom" button="המקום" open="true"]

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish