השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שני, אוקטובר 27, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם
דעה

שכיר לעזאזל: מה גורם לנהג אוטובוס ללא עבר פלילי להתנגש בטרמפיאדה?

לפני שמאשימים את נהג האוטובוס בתאונה הקטלנית, חייבים לבחון את האחריות של חברות האוטובוסים, של משרד התחבורה וגם של המשטרה - אחרת התאונה הבאה היא שאלה של זמן

יניב בר אילן ❘ יניב בר אילן
30.12.19
| דעות, רווחה
תמונה ראשית : תאונה כביש 40 | צילום: פלאש90

תאונה כביש 40 | צילום: פלאש90


משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


התאונה הקטלנית שהתרחשה בשבוע שעבר סמוך לנמל התעופה בן גוריון וגבתה את חייהם של ארבעה אנשים, העלתה את השאלה מה גרם לנהג האוטובוס, אדם נורמטיבי, ללא עבר פלילי שנסע בתנאי כביש רגילים ובמהירות נמוכה להתנגש בטרמפיאדה?

ההשערות נעו בין שכרות להשפעת סמים. היה מי שטען שהנהג היה עסוק בטלפון הסלולרי שלו במקום בכביש. רק דבר אחד נעלם מהדיון התקשורתי בתאונה בכביש 40: מה מראה הטכוגרף, ה"קופסה השחורה" של האוטובוס?

אולי יעניין אותך גם:

חודשיים אחרי התחקיר שחשף את הזנחת בריאות הנפש בחיל האוויר, קצין נוסף נמצא ללא רוח חיים 

מבקר המדינה: כ-3 מיליון ישראלים בסיכון לפוסט טראומה, דיכאון או חרדה אך לא מקבלים טיפול 

מחיפה ועד אילת: יותר ויותר רשויות מקומיות מחמשות את סיירות הביטחון העירוניות

הטכוגרף לא יענה על השאלה האם הנהג השתמש בסלולרי במהלך הנהיגה, אך הוא יספק מדד מהימן למספר השעות שבילה הנהג על הכביש. עד כה לא פורסם האם העבירה אגד את הטכוגרף לידי המשטרה ומהם ממצאיו, נמסר רק ש"סידור העבודה של הנהג נמצא תקין". 

אלא שסידור העבודה הוא רשימת מטלות ולא מדד מכני לבדיקת עומסים בזמן אמת. בלעדיו מוצג הנהג אלכס לייבמן כאחראי הבלעדי לתאונה המחרידה. את מחיר הבידוד הזה וההתעלמות מאחריות מערכתית נשלם כנראה כולנו בתאונות נוספות.


אוטובוס אנלוגי בעולם דיגיטלי

הטכוגרף אמור לתפקד ככלי הרתעה לעמידה בשעות העבודה והמנוחה של הנהגים. מדובר בכרטסת נייר המסמנת את רצף שעות הנהיגה של הנהג באורח בסיסי ביותר: כל לחיצה על דוושת הגז נחרטת בכרטסת. כן, באומת הסטארט אפ עדיין משתמשים בכרטיסי נייר אנלוגים לבקרת בטיחות בכבישים באוטובוסים וגם במשאיות.

טכנוגרף
מבוסס על כרטיסי נייר שאפשר להעלים בקלות. הטכנוגרף

בעולם כבר עברו בהדרגה לטכוגרף דיגיטלי – מכשיר המוטמע במחשב הרכב ומספק נתונים חשובים כמו מהירות הנסיעה ושעות העבודה והמנוחה של הנהג. באיחוד האירופי, למשל, כל אוטובוס שעלה על הכביש מ-2006 חייב לכלול מכשיר כזה. ובישראל? לא רק שאין חובה להתקין טכוגרף דיגיטלי – הטכוגרף הדיגיטלי שמותקן על גבי משאיות ואוטובוסים שמיובאים לארץ מוחלף בטכוגרף אנלוגי מיושן. 

הטכוגרף הדיגיטלי שמותקן על גבי משאיות ואוטובוסים שמיובאים לארץ מוחלף בטכוגרף אנלוגי מיושן

הסיבה לכך היא ככל הנראה שאת נתוני הטכוגרף הדיגיטלי קשה לזייף, בעוד שהטכוגרף האנלוגי מבוסס על כרטיסי נייר שניתן להעלים בקלות. איש לא חושד בכוונת זדון של חברות האוטובוסים, כמובן, אך המחסור הקיים כיום בענף של כ-3,800 נהגים, יוצר עומס רב על מצבת הנהגים הנוכחית ולא אחת אנחנו מתמודדים ב"כוח לעובדים" עם תלונות של נהגים על חריגה משעות העבודה המוגדרות בחוק.

איננו יודעים בוודאות מה גרם לתאונה, והאם אכן חרג הנהג מן השעות המותרות בחוק, אבל אנחנו יודעים לומר כי אוטובוסים מעורבים בתאונות דרכים פי 12 מרכבים פרטיים. 

אוטובוסים מעורבים בתאונות דרכים פי 12 מרכבים פרטיים

שיפור תנאי ההעסקה של הנהגים היא דרישה בסיסית כתנאי לצמצום המחסור האדיר בנהגים. כאשר יהיו יותר נהגים, יפחת העומס המוטל על כל נהג ורמת הבטיחות תגבר. אבל עד שזה יקרה צריך לתת מענה למצב הקיים. כדי לעשות זאת כדאי לבחון ראשית את תקנות הבטיחות לנהגים. 

תקנה 168 בתקנות התעבורה קובעת כי  נהג זכאי לחצי שעה הפסקה בארבע שעות נהיגה או לאחריהן. האם מדובר בחצי שעה ברצף או בחמש דקות פה וחמש דקות שם? האם נותנים את ההפסקה במהלך ארבע שעות הנהיגה או אחריהן? התקנה כתובה בצורה הנתונה לפרשנות אישית, וכשבית המשפט העליון דן בה הוא החליט שלא להחליט.

בתקנה 168 נכתב שבמידה והנהג לא מימש את ההפסקה של חצי שעה בארבע שעות נהיגה, הוא זכאי להפסקה של שעה לאחר שש שעות נסיעה רציפה. באיחוד האירופי לעומת זאת, מחויבות החברות ל-45 דקות הפסקה במהלך ארבע שעות, ורק במהלכן. איש לא חושב על פשרה בדמות שש שעות על ההגה. תיקון ההנחיות הישראליות ימנע מהמעסיקים לפעול בתחום האפור, על חשבון הבטיחות של כולנו.

בחגיגות הפעלת תחבורה ציבורית בשבת נשכח גורם אחד: הנהגים

יניב בר אילן

שווה להתעכב על משמעות המנוחה לנהגים. במסופים רבים אין לנהגים אפשרות להתרענן או אפילו להתפנות. מה יעשה נהג ביום שרב או ביום גשום ללא פינת מנוחה? יישאר באוטובוס. אלא שמשרד התחבורה אסור על הנהג להפעיל מזגן כשהאוטובוס עומד. זה טוב וחשוב לסביבה – וזה רע לעירנות הנהגים. ויותר מכך, זה משפיל לאדם שנמצא מאחורי ההגה.

הנהג לא בוחר לעבוד במשך שעות ארוכות תוך שהוא מסכן את עצמו ואת הנוסעים. האמירה של המשטרה לאחר התאונה בנתב"ג כי "הנהג התלונן על עייפות והייתה זו האחריות שלו לעצור ולנוח", היא לא פחות ממקוממת. מה הערך של תלונה בפני המעסיק על עייפות? שהרי החברות, משרד התחבורה והמשטרה לא עושים די כדי לצמצם את העומס האדיר המונח על כתפי הנהגים. אם אכן עייפות היא העילה לתאונה, אסור שנשאיר את אלכס לייבמן כאשם בלעדי. זה לא נכון מבחינה ערכית וזה לא נכון גם מבחינה מעשית. ללא טיפול מערכתי בבעיה התאונה הבאה היא רק שאלה של זמן.

זכויות עובדים: כל הטורים של יניב בר-אילן

הקאסטה הנמוכה של ההשכלה הגבוהה: מפוטרים כל קיץ, ואפילו לא מגיעים ללשכה

❘ יניב בר אילן

בין מפוטרי הקיץ יש קבוצה אחת שנעדרת אפילו מרישומי לשכת התעסוקה: הסגל הזוטר במכללות הציבוריות, עבודה שנחשבת "סטודנטיאלית" למרות שעובדים בה בעלי משפחות בשנות ה-40 לחייהם. ככה נראה הקיץ של הפועלים השחורים של ההשכלה הגבוהה

ללא ותק, ללא שכר: פיטורי המורים מדי קיץ רק תופסים תאוצה

❘ יניב בר אילן

15 אלף עובדים מקצועיים, רובם מורי קבלן, מחכים לסיום החופש הגדול רק כדי לחזור לעבודה שממנה פוטרו בראשית הקיץ. בינתיים הם בלי משכורת, בלי צבירת וותק או רצף תעסוקתי

מחסור במורים? 11 אלף נשות חינוך ערביות מחכות לעבודה

❘ יניב בר אילן

ההצהרה של איימן עודה על רצונו להשתלב בממשלה הבאה היתה משמעותית וחשובה. חבל רק שמרשימת הדרישות שלו נעדרה התייחסות למצבן המחפיר של נשים בחברה הערבית

עבודה בעיניים: מה באמת מסתתר מאחורי הנתון על 3.7 אחוז אבטלה?

❘ יניב בר אילן

נתניהו מתהדר באחוז אבטלה נמוך, אבל תלוש השכר של העובדים החדשים לא צמצם את העוני. הוא גם חיזק דפוסי העסקה פוגעניים, חייב עובדים לעבוד מעבר לגיל הפרישה – ובעיקר הרחיק ישראלים מהחלום על רמת חיים נורמטיבית

מנוצלים ודפוקים באפליקציה: בקליפורניה עוצרים את כלכלת החלטורה, בארץ היא רק מתחילה לפרוח

❘ יניב בר אילן

נדרש שיעור עוני מפלצתי והפסד אדיר ממסים כדי לגרום למחוקקים מקליפורניה לנסות לעצור את המודל הנצלני של כלכלת החלטורה. אצלנו התשתית למחיקת מודל התעסוקה המסורתי כבר מוכנה

כדי לבלום את הפגיעה בעובדים חייבים את החרדים בממשלה

❘ יניב בר אילן

מעמד הביניים בישראל אמנם מייחל לממשלת אחדות חילונית, אבל הפוטנציאל לשינוי עבור ציבור השכירים נמצא דווקא בממשלת מרכז-שמאל- חרדים

חג שמח? לא לעובדים השקופים של הרשויות המקומיות

❘ יניב בר אילן

הם לא רק מודרים מהרמת הכוסית המסורתית ונמנע מהם השי לחג – הרשויות המקומיות לא סופרות את העובדים שאינם מועסקים ישירות דרכה

טרור הוועדים הגדולים? היקף ימי השביתה דווקא במגמת ירידה

❘ יניב בר אילן

ממרום הקוקפיט, ח"כ מתן כהנא מהימין החדש המבטיח לשבור את זכות השביתה, כנראה לא רואה את הנתונים האמיתיים ואת הסכנה לדמוקרטיה. אם היה יורד לקרקע, היה מבחין שחצי מהשביתות כלל לא עסקו בדרישות שכר – אלא באלימות כלפי עובדים

שטח אש 918

❘ עינת פישביין

יום ב"מסאפר יטא" שבדרום הר חברון הוא כמו קפיצה לעתיד. עתיד שבו העולם כמעט חרב (גרעין? פיצוץ אוכלוסין? קריסת האידיאולוגיה של יש עתיד לתוך עצמה?), על פני האדמה נשארו רק שורדים מבודדים, לקטי מזון, נעזרים בטכנולוגיה עילית ומנסים להתגונן מול כוחות אדירים שמגיחים מדי פעם מהאוויר. זה לא עתיד יפה, מה שמצויר לנו ב"מסאפר יטא". אי אפשר אפילו להתנחם בכך שזה עוד לא קרה.

הכל אצלנו טוב

❘ ליזה רוזובסקי

  על המסעות שלנו כבר סיפרתי לסבתא והיא תספר על הכל. כי אם אתחיל עכשיו לספר על הכל, אז ייצא לפחות שני כרכים עבים. אני, כנראה, אלך לבית ספר באוקטובר, כי במשך כל ספטמבר אלך לאולפן. זה איפה שלומדים עברית. לי, לאמא ולאבא הופיעו כאן חברים חדשים – יהודים סובייטיים. כן, דרך אגב! אנחנו בירושלים גרים ליד המריאסינים. התברר שכל מי שאנחנו מזכירים את השם הזה אצלם – כולם מכירים אותם. הכל אצלנו טוב! ומה אצלכם? תבואו אלינו לישראל! יש לנו 4 חדרים ולכולם יהיה מקום! קלטנו סויוז ברדיו. כל ערב אנחנו שומעים מה משדרים משישית היבשה בעודנו יושבים בארץ המובטחת. תכתבו תשובה! מנשקת! ליזה! בסוף לא הלכתי לאולפן. ב-1 בספטמבר הלכתי הישר לבית הספר, לא לטל"י הממלכתי-דתי, אלא לגילה ג' הממלכתי, כשאוצר המילים שלי בעברית מונה לא יותר מתריסר מילים. בדיעבד, הזיכרון היפה ביותר מהשנה הראשונה שלנו בארץ הוא מלחמת המפרץ. החברות החדשה עם חבורת הפסיכולוגים שהורי הכירו בחודשים הראשונים בארץ – אותם "יהודים סובייטיים" מהמכתב – היתה אז בשיא פריחתה. כל החבורה, עם הילדים, כמובן, היתה נפלטת מגוש דן ומתנחלת אצלנו ימים כלילות. שיחקנו פקמן ודיגר שעות על מחשב עם מסך ירוק-צהוב, והעיקר – לא היה בית ספר. כל החבורה למדה אז בקורס לעולים במכון יוקרתי בירושלים. זה היה…

טען עוד




הסיפורים החמים

חם

שנה להיעלמות היימנוט קסאו. האב: "היימנוט נחטפה". המשטרה: "כל העדויות נבדקו. אין סימוכין לחטיפה"

החברה הערבית

אחרי חמש שנים השופטת בתביעת ההרוג בפינוי אום אל-חיראן מציעה פשרה חריגה 

חברתי

״ח״כים אמרו שאברה לא נחשב חטוף. הגישה הייתה ׳הבן שלכם עבר לעזה מבחירה, תתמודדו׳״

הכי חםבטוויטר

[jnews_widget_tiktok compatible_column_notice="" column="3" row="3" hover="zoom" button="המקום" open="true"]

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish