השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום ראשון, יוני 22, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

מי אחראי בממשלה על התחבורה הציבורית? עדיף שלא תשאלו

ישראל כץ בולודוזר? דו"ח המבקר מתאר משרד תחבורה חלש, לא מתואם ולא משפיע מספיק. הגיע הזמן שהמפלגות יידרשו את תיק התחבורה ויתחייבו לנושא, כי משבר הדיור הוא קודם כל משבר תחבורתי

מרב דוד ❘ מרב דוד
13.03.19
| מגזין, פוליטי
תמונה ראשית : נתניהו וכץ בפתיחת תחנת הרכבת בירושלים. לא חזו את העלייה בביקוש | צילום מסך לפ"מ

נתניהו וכץ בפתיחת תחנת הרכבת בירושלים. לא חזו את העלייה בביקוש | צילום מסך לפ"מ


משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


"משרד התחבורה ניסה לעכב את פרסום הדו"ח על משבר התחבורה הציבורית והצליח לגרום לדחייה של כשנה בפרסומו" – כך מספרים פקידים שהיו מעורבים בכתיבת הדו"ח הנרחב של מבקר המדינה שמתפרסם היום. "לאורך כל הכהונה של הכנסת האחרונה, היתה תחושה שעוד רגע הולכים לבחירות ולכן משרד התחבורה רצה לדחות את פרסום הדו"ח", הם אומרים. לרוע מזלו של שר התחבורה ישראל כץ, שנמצא בתפקידו כבר תשע שנים, הדו"ח מתפרסם היום, פחות מחודש לפני הבחירות לכנסת.

המפלגות מבינות שבתחום הכלכלי המשבר הבוער ביותר הם הפקקים והתחבורה הציבורית. שני רק למשבר בבבתי החולים. ועדיין, רוב השיח הציבורי והקמפיינים הפוליטיים עוסקים באם יש או אין יותר "ימין ושמאל", "מדינה פלסטינית" בעד או נגד ו"שחיתות". המפלגות מכל הצדדים משוכנעות כי זה מה שישרת אותן. היומיום של הציבור הישראלי שעומד בפקקים או ברכבות עמוסות, החיים עצמם, פחות מעניינים.

אולי יעניין אותך גם:

״ח״כים אמרו שאברה לא נחשב חטוף. הגישה הייתה ׳הבן שלכם עבר לעזה מבחירה, תתמודדו׳״

חמש אחרי המלחמה

צה״ל: לפני המלחמה היו לחמאס 25 אלף מחבלים. גם צה״ל: ניטרלנו במלחמה 45 אלף מהם

דו"ח מבקר המדינה מייצר הזדמנות לשיח ציבורי מעמיק במשבר הכלכלי המרכזי שחווה כיום החברה הישראלית. אם לפני ארבע שנים השיח עסק ב"משבר הדיור" – היום ברור כי המשבר הוא למעשה "משבר הפקקים". כי אם היתה תחבורה ציבורית ראויה ופחות עומסים בכבישים, גם התשובה לשאלה "איפה נגור?" היתה משתנה.

דו"ח המבקר מטיל אומנם את האחריות למשבר על משרדי התחבורה והאוצר במשותף, על מינהל התכנון והרשויות המקומיות. אך האחראי המרכזי למשבר הוא משרד התחבורה. בעניין זה, הדו"ח מכיל משפט שהוא לא פחות ממדהים. "משרד התחבורה, איננו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום התחבורה הציבורית בשל כשלים בתפקודו". אז מי כן מוביל את קידום התחבורה הציבורית אתם שואלים? ברור, אף אחד. אין פלא שמדינת חלם בפקק.


משרד חלש ולא מתואם

בשמונה דו"חות מפורטים חושף מבקר המדינה את עומק המחדל. משרד התחבורה הוא משרד חלש, לא מתואם בין אגפיו ולכן לא משפיע על משרדי ממשלה אחרים, כמו למשל מינהל התכנון במשרד האוצר. המינהל תפקידו לתכנן שכונות חדשות, ישובים ואזורי תעסוקה אליהם ניתן וצריך להגיע בתחבורה ציבורית. התוצאה היא שהמרחב הציבורי שלנו מותאם רק לשימוש ברכב פרטי.

אחד מהסיפורים המדהימים בדו"ח הוא על איך כמעט במקרה התברר, ממש בסופו של הליך תכנוני של הבניין הרביעי בעזריאלי בתל אביב (בניין בן 90 קומות שיביא לאזור הזה עוד עשרות אלפי עובדים), שאף אחד לא חשב לחבר בין רכבת ישראל בתחנת השלום לבין הרכבת הקלה שאמורה לעבור ממש בסמוך.  זו רק דוגמא אחת לחוסר המעורבות וההשפעה של משרד התחבורה.  

פרויקטים גדולים וחשובים של רכבות קלות וכבדות בכל רחבי הארץ מתעכבים בשל הליכי תכנון ארוכים וויכוחים על תקציב מול משרד האוצר. המסילה הרביעית באיילון שאמורה לפתוח את פקק הרכבות של גוש דן תקועה כמעט עשור. הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת 13 שנים. הקמת שכונות חדשות תקועה ללא פתרונות תחבורתיים, או מקודמת בלעדיהם. לא ברור מה גרוע יותר.

פקוקים פי 3.5 ממדינות ה-OECD

משרד התחבורה מסרב לתת סמכויות נוספות לרשויות המקומיות במסגרת רשויות תחבורה מטרופוליניות המקובלות בכל העולם המפותח, אלא מאשר בעצמו כל תחנת אוטובוס או מסלול של קו. הסיבות לכך מבהיר המבקר "לא ענייניות" או במלים אחרות – פוליטיות.

האבסורד בהתנהלות הממשלתית הזו עוד יותר חריף כאשר מסתכלים על המספרים. מדינת ישראל פקוקה פי 3.5 מהממוצע במדינות ה OECD. בזמן שהאוכלוסייה גדלה פי 2.5, התחבורה הציבורית התרחבה בפחות מ-50%. ברשויות מקומיות חלשות כלכלית, בהן התחבורה הציבורית נחוצה עוד יותר, השירות נמוך ב-30% מהממוצע.

לא חזו את העלייה בביקוש לרכבת

רק ב-2017, 330 אלף נסיעות של קוי אוטובוס פשוט בוטלו. על אף שחברות האוטובוסים חרגו מהכללים של משרד התחבורה המשרד לא השתמש בסמכויות שיש לו כדי להעניש אותן. פלא שהאוטובוסים בישראל לא מגיעים? וכמובן רכבת ישראל. החל מ-2013 הרכבת לא חזתה נכון את העלייה בביקוש לרכבת, והתוצאה היא עלייה של 44% בהיקף האיחורים וצפיפות בלתי נסבלת.

המחויבות הפוליטית לתחבורה הציבורית אינו משמעותי מספיק | צילום מסך לפ"מ

מבקר המדינה נתן היום חותמת רשמית למה שמרבית האזרחים חשים יום יום בתחבורה הציבורית ובפקקים. אנחנו במשבר תחבורתי חמור. המפלגות כבר הכניסו הצעות לא רעות למצעים שלהן, אבל המחויבות הפוליטית לנושא לא משמעותית מספיק.

דו"ח המבקר הוא הזדמנות ציבורית לדרוש מהפוליטיקאים לקחת אחריות פומבית וברורה על משבר התחבורה. צריך לדרוש מהמפלגות להודיע כי הן דורשות את תפקיד שר התחבורה במסגרת חלוקת התיקים בממשלה – וכי יציגו תוכנית כיצד משבר התחבורה ייפתר בתוך חמש שנים. ללא מחויבות פוליטית והבנה כי יש לקבל החלטות דרמטיות – המצב הנוכחי רק יילך ויידרדר.

בינתיים, עד שההבנה הקריטית הזו תחלחל, נמשיך לנהל כאן מערכת בחירות סביב השאלה התלושה משהו איזו מפלגה תקדם עבורנו לגליזציה לסמים קלים. אולי בינתיים זה הפתרון היחיד לפקקים. אחרי שתצליחו סוף סוף להגיע הביתה כמובן. 


הכותבת היא סמנכלית הלובי הציבורי – לובי 99

תגיות: בחירות 2019תחבורה ציבורית


הסיפורים החמים

תחקירים

עכשיו באים? השופט רובינשטיין המליץ על מצלמות ב-2013, ועדת הבחירות החליטה לא לטפל

מגזין

התאצ'ריזם של ביבי משרת את השמאל – ולכן ימשיך להפסיד

מגזין

בעקבות תוצאות הבחירות: אופטימיות עצומה בשמאל

הכי חםבטוויטר

[jnews_widget_tiktok compatible_column_notice="" column="3" row="3" hover="zoom" button="המקום" open="true"]

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish